Wat gaat de tijd toch snel. 19 mei j.l. schreef ik dat ik begonnen was met VentureLab. Inmiddels zijn we al weer een paar weken verder, heb ik  inmiddels een aantal zeer interessante Venture classes gevolgd, een persoonlijk ontwikkelingsplan geschreven en heb ik de eerste gesprekken met mijn coach gehad.

De classes, welke worden gegeven door verschillende personen (o.a. professoren uit de V.S.), op verschillende vlakken, hebben bij mij al meer vragen opgeleverd dan dat ik in eerste instantie had. Dit geeft wel aan dat ik over een aantal zaken nog niet goed had nagedacht, of dat ik sommige zaken maar aannam als normaal. Tot op heden dus alle moeite waard. Een aantal van deze vraagstukken en/of beslissingen zal ik via deze weblog gaan delen.

De gesprekken met mijn coach hebben mij nu al veel opgeleverd. Hierdoor ik een paar beslissingen heb genomen die ik niet had verwacht. Ik was inmiddels bezig met het opzetten van een nieuwe huisstijl en website, maar dat is voorlopig even in de koelkast gezet, puur om het feit dat ik nog niet precies wist hoe ik dit wilde invullen. Ik heb wilde ideeën, maar bij deze ideeën mist nog de ervaring. En om zonder ervaring al een mooi verhaal op te houden werkt niet. Ik voel me daar niet lekker bij, maar een eventuele klant zal dat vroeg of laat ook merken.

Op dit moment houd ik mij voornamelijk bezig met het uitwerken van websites in opdracht van reclame en communicatiebedrijven. De procedure is over het algemeen eenvoudig: ik krijg het ontwerp van de website aangeleverd, en deze zet ik vervolgens om in een website op basis van HTML of PHP, eventueel met of zonder CMS. Maar daarbij merkte ik ook dat het aangeleverde werk niet altijd de inhoud heeft wat a) de klant misschien zou verwachten, en b) wat ik de klant (de klant van de opdrachtgever) zou willen aanbieden.

Toen ik nog studeerde en in Hengelo (ov) woonde kwam ik regelmatig in de pub ‘Little Dublin’. Deze pub bestaat inmiddels niet meer, maar groeide destijds in korte tijd uit tot een van de populairdere kroegen in Hengelo. Het was zelfs zo opulair dat wanneer je er niet op tijd was, dan moest je waarschijnlijk buiten wachten totdat je naar binnen mocht. Naast de gezelligheid in deze pub is me tot op de dag van vandaag nog één ding bijgebleven. In deze pub hadden de eigenaren een quote op de muur geschilderd die ooit geschreven was door Oscar Wilde: ‘The only thing worse than being talked about is not being talked about.’. De pub was dus elk weekend afgeladen vol, omdat erover gesproken werd, negatief of positief, er werd over gesproken. Deze quote moet ook van toepassing worden op Cocomedia.

Als je een website van 10 jaar geleden zou bekijken, dan zou dit heel eenvoudig zijn. De website bevatte tekst, in een redelijke opmaak, aangevuld met enig beeldmateriaal. De website was op dat moment een leuk extraatje voor de mensen die al internet hadden. De doelgroepen waren toen nog beperkt, waardoor je ook niet veel van de website hoefde te verwachten, om het maar even kort te verwoorden. Tegenwoordig is een website een onderdeel van een strategie. Een website is voor bedrijven niet altijd meer een informatie pagina, een website is business, een website is een investering. En die investering wil je terugverdienen. Die investering verdien je alleen terug als mensen geld gaan uitgeven aan jouw product. De website moet dus zo gemaakt zijn dat bezoekers er uiteindelijk iets mee willen. Mensen moeten een ervaring, een belevenis, krijgen als ze de website bezoeken, mensen moeten de website willen delen via sociale media als twitter, facebook of hyves. Dat is de huidige essentie van een website. Onder het mom ‘We create experience!’ willen wij die websites gaan maken.

Ik weet dus wat ik wil, maar hoe realiseer ik dat? Welke strategie ga ik hiervoor voeren en welk proces ga ik gebruiken? Kan ik dat alleen, of heb ik daar mensen voor nodig? Zo ja, wat voor mensen? Enzovoort. Deze vragen en meer zal ik verder op ingaan in een volgend blog.