WHIDA? Wat is WHIDA? WHIDA is een afkorting van een zin die invloed uitoefent op bijna alles, naar mijn mening dan. WHIDA staat namelijk voor: ‘Wat heb ik daar aan?’ Dit is een afkorting die ik laatst tegenkwam bij een VentureLab training, en deze is bij mij blijven hangen.

Tijdens het zakendoen is het natuurlijk belangrijk. Je zult nagenoeg niets doen zonder dat het ook maar wat oplevert. En ook in het geval van liefdadigheid, waar je misschien niet de financiƫle genoegdoening krijgt, vind je het waarschijnlijk nog wel belangrijk dat je naam genoemd wordt, om zo toch een bepaalde genoegdoening te krijgen.

Ook bij het ontwerpen van website kan de WHIDA regel toegepast worden, alleen dan op een andere manier. Een website maak je voor iemand anders, in eerste instantie je opdrachtgever. Deze wil natuurlijk zijn product of dienst slijten, en zal zich natuurlijk afvragen waar deze zijn geld aan uitgeeft. Maar aangezien de opdrachtgever niet zijn eigen klant is, dienen we de website voor een ander publiek te ontwikkelen, namelijk de internetgebruikers. Natuurlijk kunnen we die ook weer in diverse doelgroepen gaan verdelen, maar het belangrijkste is om in de schoenen van zo’n internet gebruiker te gaan staan, en je af te vragen: ‘Wat heb ik daar aan?’. Het antwoord op deze vraag zal je naar de oplossing brengen van de vraag.