Ik ben de laatste tijd erg druk. Is het niet met de laatste opdrachten die nog voor de kerstdagen online moeten staan, dan is het wel met de strategie voor mijn bedrijf voor het komende jaar.

De afgelopen periode flink aan het nadenken geweest over deze strategie, en de bedoeling is om alles anders te doen. Dit hield in dat ook intern een heleboel zaken moeten gaan veranderen, maar voornamelijk ik zal er zelf flink aan/in moeten geloven.

Samen met mijn coach heb ik de afgelopen periode diepgaande gesprekken gehad over deze wijziging, en eerlijk gezegd ben ik er nog niet helemaal uit, en de vraag is dan ook of ik er überhaupt uitkom.

In de afgelopen jaren heb ik een aantal klanten leren kennen. Een aantal van deze klanten hebben een andere weg gekozen, maar met een groot aantal anderen doe ik nog steeds zaken, en met veel plezier. Het enige nadeel wat ik ondervond is dat mijn bedrijf een dienstverlenend bedrijf is, in andere woorden: wij ben afhankelijk van het aanbod wat deze bedrijven hebben. Is er geen aanbod, dan is er geen werk. Buiten dat zijn we over het algemeen bezig met het bouwen van websites, en niet zozeer de ontwikkeling van websites.

Toen ik zes jaar geleden begon was dat met een droom om mooie websites te bouwen. Het aanbod op het web kon toen nog wel een stukje verbeterd worden. Tegenwoordig is de kwaliteit van de websites al een stuk beter, maar op vele vlakken, bijvoorbeeld alles wat rondom de website gebeurt, en de support op de websites kan nog stukken verbeterd worden. Vandaar de keuze om weer terug te gaan naar daar waar het begon, het ontwikkelen van kwalitatief goede websites waarbij we het belang van de gebruiker voorop gaan zetten.

Tot op heden praatte ik voornamelijk over websites, dat was zes jaar geleden namelijk zo. De mogelijkheden zijn tegenwoordig veel breder. Zo zijn er de app’s bij gekomen, sociale media is er, en wie zegt dat het tegenwoordig ophoudt bij het internet? Daarom praten we in het vervolg over het digitale platform.

We weten dus wat we doen, maar hoe vinden we nu de klanten voor onze diensten? Persoonlijk vind ik koude acquisitie maar niets. Honderden potentiële klanten bellen, en dan maar hopen dat ze onze diensten kunnen gebruiken. Ik ben bang dat we ons zelf er meer mee frustreren dan de potentiële klant. Alhoewel ik geen echte netwerker ben, geloof ik hier veel meer in. Het persoonlijk contact tussen mensen, en direct kunnen uitleggen wat we doen en wat de mogelijkheden zijn, referenties genereren, alsmede een goed referentie platform neerzetten. De wereld laten weten wie je bent en wat je kunt.

We hebben onlangs een nieuwe website gelanceerd, als mede een mobiele versie. Het plan nu is om op korte termijn ook een iPad versie te lanceren. Ook zal het bezoeken van netwerkbijeenkomsten op de agenda komen te staan, om zo de wereld te laten zien dat we bestaan. We zijn er (bijna) klaar voor, laat 2012 maar komen.