Er bestaan momenten dat je dingen wilt veranderen. Dit klinkt misschien erg cliché, maar het is waar. Je wilt je op zo’n moment voelen als een vogel in de rui, de oude veren verliezen en nieuwe veren terugkrijgen. Vervolgens kun je jezelf de volgende vraag stellen: Hoe laat je een ander weten dat je nieuwe veren hebt? Het antwoord is misschien wel net zo simpel als de vraag: Je zult het moeten delen.

Er zijn tegenwoordig vele kanalen waarover je informatie kunt delen. Je kunt hiermee beginnen in je eigen netwerk, maar de moderne manier van delen, via sociale media is ook een optie.

Onlangs ben ik me gaan bezinnen over het feit waar ik nu eigenlijk mee bezig ben. Ik heb me bedacht dat mijn bedrijf zich zou moeten focussen op digitale oplossingen, stap 1 was gezet. Volgende stap is de vraag wat ik ga leveren, en aan wie. Gaat mijn bedrijf een dienst leveren, of gaat het een product realiseren, of misschien wel beide. Aan wie gaan we dat dan leveren, stappen we in zee met de uiteindelijke klant, of gaan we leveren als een soort van onderaannemer.

‘Digitale oplossingen’ is een ruim begrip, dus hoe leg je dit uit wat je exact doet en wat de klant van je kan verwachten. En daarnaast, zijn je bestaande klanten ook nog je toekomstige klanten, en wie zijn eventueel je nieuwe klanten.

Daarnaast ben ik een absolute stuiterbal. Ik lees en zie veel dingen die mij inspireren, waardoor ik constant als een stuiterbal in beweging ben. Maar door die constante beweging is er nooit een duidelijk beeld, en als je de tijd al even stil kon zetten dan zou het beeld in alle gevallen anders zijn. Mede daarmee vind ik het moeilijk om een duidelijk pad te leggen waar ik met mijn bedrijf heel wil.

Ik wil graag delen, maar de vraag is wat moet ik delen en aan wie. Ik hoop dat ik de stuiterbal in mij een beetje kan temmen, en ervoor kan zorgen dat duidelijk gaat worden waar we met het schip heengaan.