In de week van de VentureLab introductie heb ik tot drie maal toe even moeten vertellen wie ik ben en wat ik doe. En na drie keer kreeg ik het idee iets niet goed te doen, noem het een onderbuikgevoel. Als afsluiting van die week had ik nog een les staat welke gegeven werd door Willem Poterman.

Tijdens deze les toonde hij ons een filmpje, waarin Simon Sinek verteld over zijn ontdekking, waarom bepaalde bedrijven beter verkopen dan andere bedrijven.

Zijn ontdekking heet ‘Start with WHY‘. Het filmpje is opgenomen tijdens een TED bijeenkomst.

Indien de video niet zichtbaar is, hier de link naar de video.

Simon Sinek heeft vanuit zijn theorie een gouden cirkel gecreëerd, waar van binnen naar buiten de termen WAAROM, HOE en WAT gedefinieerd worden. Tijdens mijn voorstelling vertelde ik altijd WAT (het bouwen van websites) ik doe, maar nooit HOE en WAAROM ik het doe. Dit is de fout die de meeste bedrijven blijkbaar maken.

Al jaren vertel ik dat ik websites maak, wat in feite ook zo is. Maar is dat wel zo interessant? Iedereen die een beetje handig is op een computer kan zelf door middel van HTML code, of een speciale applicatie een website maken. Dus wat maakt mij zo interessant? De vraag waarom ik elke ochtend opsta en weer achter het beeldscherm duik is veel interessanter. Het is het ‘waarom’, het ‘WHY’, waarvoor ik het doe.

Natuurlijk maak ik websites, maar geloof me maar dat is niet waarvoor ik het doe. De websites zijn een resultaat van waarom ik het doe. Maar mijn visie is veel belangrijker. In de visie voelt iemand zich aangetrokken tot iets, hij/zij kan hierdoor geïnspireerd raken. Mijn visie vertelt dat ik een ‘experience’, een beleving, willen creëren waarbij zowel de opdrachtgever als de website bezoeker zich geïnspireerd voelt. Mijn inzichten waren verkeerd. Wij maak geen websites, wij creëren ‘beleving’, ‘We create experience’.

Momenteel werk ik aan een nieuwe, maar vooral inspirerende, elevator pitch, waarbij niet meer over websites gesproken gaat worden, maar over beleving, experiences.