1 juli jongstleden schreef ik over de nieuwe stap die ik met mijn bedrijf wil gaan zetten. In plaats van alleen het bouwen van een website, willen we een ‘experience’, een ‘ervaring’ en/of ‘belevenis’, gaan creëren. Maar om deze ‘experience’ te creëren is er een proces nodig.

Voor dit proces heb ik inmiddels een aantal stappen gedefinieerd, en ben momenteel bezig deze stappen uit te werken. De basis van de stappen begint bij de analyse van de opdracht, gevolgd door een aantal stappen waarin het idee voor de website verder uitgewerkt wordt, een User Interface ontwikkeld wordt, de website gebouwd wordt en als laatste opgeleverd wordt. Maar ook na oplevering willen we de eigenaars van de website blijven ondersteunen om er een succes van te maken, en zodoende een goede relatie opbouwen voor toekomstige successen. Het succes van de website is namelijk ook ons succes.

Zo’n proces heeft natuurlijk zijn voordelen. Het wordt voor de klant duidelijk wat je doet, en wat hij kan verwachten in de loop van de realisatie. Anderzijds is er voor mij nog een punt die de aandacht nodig heeft. Ik krijg namelijk te maken met een ander soort klant. De website die ik nu realiseer, waarbij maar één onderdeel van het bovengenoemde proces naar voren komt namelijk alleen het daadwerkelijke bouwen van de website, zijn qua kostprijs niet de duurste. Afhankelijk van de website liggen de bedragen gemiddeld nu tussen de 1000 en 2000 Euro per website. Met het volledige proces in acht nemende, kan dat bedrag wel eens op gaan lopen met een factor 5 tot misschien wel 10 of hoger. Met andere woorden ik zal op zoek moeten naar klanten die het budget hebben om een door ons gerealiseerde ‘experience’ rijker te worden.

Ook wat betreft doorloop zal er enigszins wat moeten wijzigen. Om dit proces alleen te doorlopen zal te veel tijd in beslag gaan nemen, en hulp op diverse vlakken zal dan ook gezocht moeten worden.

Voor mij is dit een nieuw segment klant en opdracht. Ik weet nog niet waar ik dit soort klanten moet zoeken, en wie eventueel mijn nieuwe klanten zouden kunnen zijn. Mocht er iemand zijn die met deze overgang ervaring heeft, dan houd ik mij aanbevolen om daarvan te leren.