Het internet staat vol met informatie. De meeste ervan wordt door gewone mensen zoals jij en ik op dit internet geplaatst. Dit gebeurt via facebook, via twitter, maar ook via weblogs, of ook wel blogs genoemd. Wanneer is het nu interessant om te bloggen, en heeft het meerwaarde? Afgelopen middag heb ik een korte training bloggen gevolgd bij AcademyOost.

Sinds een paar maanden ben ik als ondernemer deelnemer aan AcademyOost. Doelstelling van AcademyOost is om, in het kort gezegd, bedrijven beter te laten communiceren via het internet.

De laatste bijeenkomst ging over bloggen. Zo vertelde een blogster over haar ervaringen met haar blog, over hoe zij succesvol was geworden. Natuurlijk een interessant verhaal om aan te horen, maar in de auto, op de terugweg naar huis, begin ik daar eens verder over na te denken. Hetgeen wat mij bezig hield is dat zij wel een succesvol blogster was, maar haar blog is haar business. Het is misschien wel ooit als een interesse begonnen, wat uitgegroeid is naar een succesverhaal, waar zij uiteindelijk een autoriteit is geworden (iemand die ‘specialist’ is geworden heeft van de gepresenteerde informatie), en haar blog uiteindelijk haar business geworden is. De vraag die ik mezelf stelde was: Draait de business om de blog, of draait de blog om de business? Anders geformuleerd, is het uiteindelijk de blog waar je het geld mee verdient, of is de blog een toegevoegde waarde voor de business? En welk geval zou voor mij gelden.

Ik als ondernemer vraag me zo af en toe ook wel eens af of het interessant is voor mij om te bloggen als ondersteuning voor de dingen die ik doe. De grootste vraag die ik me daarbij stel is waar ik het over moet hebben met de blog. Als eenmanszaak heb je het over het algemeen druk genoeg, en om daarnaast ook nog eens een blog bij te houden is erg tijdrovend. Een verhaal schrijven is nog wel te doen, maar om het iedere keer maar weer interessant te houden is het moeilijkste. Maar aan de andere kant geloof ik wel dat het kan helpen.

Maar zoals ik al zij, waar leg je de focus op? Leg je de focus op de werkzaamheden, of leg je de focus op de tijdrovende blog?
De vraag die je kunt stellen is, heeft de blog een toegevoegde waarde aan de business: Ja, zolang deze interessant genoeg is. Indien dit niet het geval zou zijn, dan zou ik niet advies geven naast de business te bloggen.

Persoonlijk heb ik dit blog om mijn ervaringen als ondernemer te delen. Het is voor mij niet de bedoeling om een autoriteit te worden, waar ik gezien kan worden als specialist. De informatie die ik toevoeg komt dan ook sporadisch, op het moment dat ik het interessant vind om weer wat toe te voegen. Als bedrijf zijnde is dat voor mij wat anders. Ik kan me via een weblog bezig houden over de dingen waar ik aan werk, en welke leuke ideeën ik heb, en welke interessante zaken ik ben tegengekomen op het internet. Maar om het niet te rommelig te maken, gezien het feit dat ik nog wel eens van het ene naar het andere uiterste vlieg, zou ik daar een specifiek thema aan moeten hangen. En laat dit laatste nou iets zijn waar ik al tijden over loop te dubben.

De conclusie die ik hieruit voor mezelf trek is dat een blog bijhouden als ondersteuning voor mijn bedrijf zin zou hebben als het een toegevoegde waarde zou zijn. Dit is momenteel nog niet het geval, dus voorlopig houd ik het nog even bij mijn persoonlijke blogje welke ik sporadisch bijhoud.